De strijd tegen bankfraude in Frankrijk

14-11-2025

Geld overgemaakt naar een fraudeur en nu is het voor altijd weg? Binnenkort misschien niet meer!

fraude-bancaire.jpg

In september van 2023 schreef ik op deze website dat binnen de Europese Unie niet wordt gecontroleerd of bij een overschrijving de door u aangegeven ontvanger ook daadwerkelijk de houder van de te begunstigen rekening is. Vanwege EU-wetgeving (de richtlijn ‘PSD2’) vond er bij de bank van de ontvanger geen zogenaamde “naam-nummercontrole” plaats, waardoor fraudeurs met weinig moeite particulieren en bedrijven konden oplichten.

De strijd tegen fraude wordt voortgezet

Zoals u wellicht heeft gezien, zijn banken binnen de zogenaamde SEPA-landen (de EU plus een aantal andere Europese landen) sinds oktober 2025 verplicht deze controle wél te doen. Als de naam van de begunstigde en diens rekeningnummer niet met elkaar overeenkomen krijgt u daar een waarschuwing voor.

Frankrijk zet een extra stap

In Frankrijk ligt nu een wetsvoorstel om het mogelijk te maken voor particulieren geld terug te krijgen dat met behulp van bankfraude afhandig gemaakt is. Er komt een einde aan de huidige onomkeerbaarheid van bankoverschrijvingen, mits u snel reageert.

Hoe werkt deze procedure? Wat kan ik doen als ik slachtoffer ben geworden van fraude?

In de procedure die men in Frankrijk voor zich ziet, kan de afschrijving dus worden teruggedraaid. Dit gebeurt aan de hand van de volgende stappen:

  1. U heeft 48 uur om aan de bank te laten weten dat u voor een bepaalde afschrijving geen toestemming heeft gegeven en dat deze vermoedelijk frauduleus is. Dit betekent dat u dagelijks uw afschrijvingen moet controleren, of de e-mails van de bank in de gaten moet houden als u de functie “meldingen” heeft ingeschakeld.
  2. Uw bank geeft uw verzoek door aan de bank van de ontvanger, waar het bedrag voorlopig bevroren wordt. De begunstigde ontvanger kan het geld dus niet opnemen of uitgeven;
  3. Als de bank van de ontvanger eenmaal heeft vastgesteld dat er sprake is van fraude of een fout, wordt het bedrag teruggeboekt naar uw rekening.

Wat blijft nog onduidelijk?

Er zitten wel haken en ogen aan deze procedure. Zo zouden op dit moment alleen particulieren, en dus geen bedrijven, op grond van deze wet beschermd worden. Daarnaast geldt er de korte termijn van 48 uur voor het doen van de melding, en is het mogelijk dat de ontvanger dit geld dan al heeft doorgesluisd naar een andere bankrekening voordat het geblokkeerd kan worden.

Wat kan Pont Neuf Advocatuur voor u doen? 

Pont Neuf Advocatuur adviseert met betrekking tot bankzaken in Frankrijk en kan u helpen als u een overschrijving van of naar een bankrekening in Frankrijk heeft gedaan. Er zijn verschillende vormen van fraude, met ook verschillende gevolgen. Pont Neuf Advocatuur helpt u de exacte vorm van fraude te identificeren en rechtsmiddelen in te zetten.

Pont Neuf Advocatuur is gevestigd in Den Haag en gespecialiseerd in het Franse civiel- en handelsrecht.

Terug naar actueel